Derfor er det farligt at lægge sit medies æg i Facebooks hullede kurv

Så er det tid til endnu et “medieblod fryser til is”-indlæg.

Anledningen er, at Facebook Journalism Project i øjeblik er på turné rundt hos danske medier for at gå i dialog med udgivere og for første gang knytte stærkere bånd mellem Facebook og medier, som de formulerede det ved lanceringen i januar.

Med sig har repræsentanten for projektet en frustrerende nyhed: Facebook tilbagetrækker nu helt sensationelt muligheden for at lave artikelopslag med video ala det mange medier gør i Power Editor/Business Manager – og man kommer ikke længere til at kunne redigere rubrik og underrubrik, når man lægger sit medies artikel på Facebook.

Jeg kan næsten høre et kollektivt, ængsteligt suk fra danske social medie redaktører. Blandt andre TV 2 har haft fantastiske resultater med funktionerne.

Facebooks argument for tilbagetrækningen er fake news. Eksempelvis har Nettavisen valgt at politianmelde en såkaldt Facebook-forfalskning. Et af mediets artikler blev delt med en vildledende rubrik, fordi det er muligt at ændre dette på Facebook, hvis man eksempelvis har en Page.

Det er fuldstændig rigtigt set, at det skal stoppes, hvis vi skal varetage mediers troværdighed og snakke ansvar for det feed, som millioner af mennesker bruger til at holde sig opdateret om verdens gang. Men helt ærligt, er det godt nok at have lanceret en så basic funktion, der åbenbart har en kæmpe brist?

SoMe-typer vil vide, at en overskrift på et site ikke er det samme som en overskrift på Facebook. Og nu ændrer Facebook radikalt mediers arbejdsgang – og det uden at have skyggen af information omkring, hvad fremtiden byder på.

Kommer der en løsning? Det er der ikke rigtigt info om.

Hvornår træder ændringen i kraft? Svaret var, at det kan være i eftermiddag eller om tre måneder.

Samtidig halter Facebook Journalism Project, når det kommer til gennemsigtighed. Eksempelvis udsendte Facebook forleden en clikbait-relateret opdatering af newsfeedet. Men repræsentanten kan ikke udtale sig om, hvilke lande, den er gældende i. Her er det så op til mediers egen grad af Facebook-paranoia at agere efter de nye retningslinjer.

Det er endnu engang tid til at opdatere sit medies strategi for brug af Facebook. Dagens nyhed om tilbagetrækningen af en højt elsket funktion får mig til at tænke i en retning, hvor Facebook bruges til dialog med læsere og seere, frem for trafik-generator. Der kan man med fordel kigge mod EB, der længe har haft fat i den lange ende i forhold til ikke at være for afhængige af platformen. Samtidig skal man pleje sit site og eventuelle apps.

Der er stadig styrker og fordele ved at være aktiv som medie på Facebook. Men der er nu kommet endnu en svaghed, som får Facebook Journalism Project til at klinge særdeles hult.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *